NZa: verzekeraars én ggz-instellingen moeten meer doen tegen lange wachttijden
De Nederlandse Zorgautoriteit, oftewel NZa, vindt dat verzekeraars en ggz-instellingen meer kunnen en moeten doen aan de wachttijden in de ggz. Dit meldt de NZa in een recent rapport. De NZa coördineert het proces om de lange wachttijden te verkorten. Het streven, zoals opgesteld door oud-minister Schippers, om per 1 juli de wachttijden in de ggz weer binnen de perken te hebben, gaat een grote uitdaging worden. Vooral patiënten met klachten op het gebied van autisme, persoonlijkheidsstoornissen en trauma’s hebben last van de lange wachttijden.
Volgens de Nederlandse Zorgautoriteit zouden verzekeraars meer kunnen doen met het doorverwijzen van patiënten naar een ggz-zorgaanbieder die wel plek heeft. De ggz-instellingen aan de andere kant, zouden zelf eerder actie kunnen ondernemen. Dit door bijvoorbeeld op tijd aan te geven bij de verzekeraars en gemeenten wanneer zij lange wachttijden zien ontstaan. De ggz kampt ook met een ander probleem: er is een nijpend tekort aan personeel. Meerdere ggz-instellingen hebben momenteel vacatures openstaan. Het is in ieder geval duidelijk dat er iets moet gebeuren. Het door de NZa opgezette meldpunt voor lange wachttijden in de ggz krijgt de laatste tijd veel meldingen te verwerken. De NZa roept daarom verzekeraars en instellingen op om samen initiatief te tonen en stappen te ondernemen.