De kracht van natuurlijk linkbuilding

Linkbuilding is een van de belangrijkste dingen die u kunt doen op het gebied van off-site zoekmachineoptimalisatie. Zoals u waarschijnlijk weet, hebben zoekmachines zoals Google de neiging om pagina’s hoger te rangschikken in zoekresultaten, op basis van het aantal en de kwaliteit van links naar die pagina’s. Kortom, hoe meer links u hebt, hoe groter de kans dat u een goede positie inneemt als iemand zoekt naar zoekwoorden die betrekking hebben op uw website. Enkele van de meest gebruikelijke manieren om links naar een website te maken, zijn onder andere:

Linkverzoeken – hier vraagt u eenvoudigweg aan een andere website-eigenaar om terug te linken naar uw website. Deze zijn echt moeilijk te krijgen en zijn afhankelijk van hoe goed je de website-eigenaar ervan kunt overtuigen dat jouw link op hun website voordelig is voor zowel hen als hun bezoekers.
Link kopen – Dit is een discutabel punt maar toch gebeurt het nog steeds. In plaats van beleefd een link van een website-eigenaar te vragen, benadert u ze in plaats daarvan met een deal. Sommigen beschouwen het als reclame in de vorm van een link in plaats van een banner, maar Google beschouwt het als een goede reden om een website te bestraffen.
Directories – Er zijn een heleboel directory’s. Zo heb je meer algemene directory’s, lokale directory’s en op niches gebaseerde directories. Bij sommige kunt u een vermelding gratis maken, terwijl anderen kosten in rekening brengen. Dit laatste vormt geen “slechte link kopen”, ook al betaal je voor de link.
Inhoudslinks – Er zijn veel manieren om links te maken via inhoud, van het maken van artikelen over artikelmarketingnetwerken tot gastbloggen met een link in uw auteursbiografie.
Sociale links – Ik heb het niet alleen over links in uw sociale profielen (hoewel we die zullen vinden). Dit verwijst naar alle manieren om sociaal online te worden gevonden (blogopmerkingen, forumberichten, vragen beantwoorden en sociale media gebruiken) en die kunnen leiden tot links.
Voor deze post richten we ons niet op de eerste drie (verzoeken, aankopen of directories), maar eerder op de laatste twee – inhoud en sociaal. Waarom? Omdat de kansen groot zijn, dat je nu al de meeste hiervan aan het doen bent, of weet dat je dit zou moeten doen!

De reden dat deze twee zo belangrijk zijn, is dat ze niet alleen over het maken van links voor SEO-waarde gaan (hoewel sommigen sowieso toch enige SEO-waarde hebben). Ze gaan over het maken van links waar mensen waarschijnlijk op zullen klikken, dus in plaats van te wachten op klikken en conversies van hogere ranglijsten in zoekresultaten, zou je beide direct van de link zelf kunnen krijgen!

Links vanuit de inhoud
Het maken van inhoud is een geweldige manier om waardevolle backlinks naar uw website te krijgen en tegelijkertijd expertise in uw branche te demonstreren. Er zijn drie manieren om links te krijgen van andere websites dan je eigen blog, waar je ook geweldige inhoud zou moeten hebben.

Gastbloggen

Gastbloggen is een geweldige manier om uw naam, bedrijf en link voor een nieuw publiek te krijgen. Als je eenmaal een goede inhoud op je eigen blog hebt staan om te laten zien als een voorbeeld van je schrijven, kun je contact opnemen met andere blogs in jouw branche wiens doelgroepleden potentiële klanten kunnen zijn. Omdat je succes hebt met kleinere blogs in jouw branche (succes zijnde berichten met een grote hoeveelheid sociale betrokkenheid en opmerkingen), kun je deze als voorbeelden gebruiken om te presenteren aan grotere blogs in jouw branche.

Enkele tips voor het bouwen van een link voor gastblogs zijn onder meer:

Denk niet aan gastbloggen als een linkbuilding-oefening. Zie het als een manier om uzelf of uw merk te positioneren als een autoriteit in uw niche en een manier om bezoekers terug te brengen naar uw site. Zorg met dat in gedachten voor geweldige inhoud die past bij de blog en zijn publiek.
Lees eerst andere gastberichten op de blog. Kijk hoe ze hun berichten opmaken en dienovereenkomstig volgen. Als het op de links aankomt, zal je ze waarschijnlijk toevoegen via een auteur-bio. Kijk naar de bios van andere gastbloggers om te zien hoeveel links je kunt hebben en wat ze moeten zijn (je website, je blog en / of je sociale netwerken).
Zorg ervoor dat de zoekwoordgroep en -pagina waarnaar u linkt in uw auteur bio aantrekkelijk is voor de doelgroep van de blog om het aantal mogelijke klikken te maximaliseren.
Artikel marketing

Veel populaire artikelmarketingwebsites zoals EzineArticles hadden een enorme hit toen de Google Panda-update uitkwam. Sindsdien hebben ze gewerkt aan het bijwerken van hun netwerken om meer op kwaliteit te focussen dan alleen maar te kijken naar kwantiteit. Toch is het onzeker hoeveel echte waarde er komt door linkbuilding via artikelmarketing op die sites.

Mijn suggestie zou zijn om te zoeken naar artikelcommunity’s (niet alleen directories, maar echte communities) waarvan het publiek past bij uw doelgroep. En als ik gemeenschap zeg, bedoel ik sites zoals HubPages en Squidoo, waar leden met andere leden contact kunnen leggen via privéberichten, commentaar kunnen leveren op hun profielen / artikelen of zelfs in forums kunnen rondhangen. Op deze manier kunt u andere leden in uw branche of leden vinden die goede potentiële klanten kunnen zijn, met hen in contact kunnen treden en uiteindelijk naar uw artikelen en websites kunnen linken.